Från början till nu

90-tal och tidigt 2000

Det började faktiskt för väldigt länge sedan, Urban och Michael gick i samma gymnasieklass på Borgarskolan i Malmö. Båda har alltid varit intresserade av teknik och vad man kan använda denna teknik till. Skilda vägar, men ändå inom mycket liknande branscher, det var automation som gällde. Med datorernas hjälp skulle det bli enklare för människan, Urban automatiserade våra fastigheter och Michael våra industrier.

Efter ett par år med att automatisera industri och fastighet, dök en man vid namn Jonas Birgersson upp. Han hade en vision om att förenkla människors liv med hjälp av den nya flugan Internet. Det blev många år på Framtidsfabriken som internt förkortades Framfab och som också fick bli det officiella namnet när bolaget härjade som en raket på börsen. Som pionjärer inom Internet-utvecklingen fick vi bygga massor av helt nya saker som ingen sett förut. Vi byggde ett antal egna CMS för att förenkla för redaktörerna, tror att det blev sju till antalet. Vi tog fram ett otal olika PIM-lösningar, men på den tiden hade de inte fått en så vacker trebokstavsförkortning. Urban och Michael satte också ihop världens första fungerande bilkonfigurator åt Volvo Cars, IKEA fick sin första e-handel. Detta var galna tider med otroligt mycket innovation och nyfikenhet kring vad allt det här skulle leda till. Redan från de tidiga Framfab-åren hade vi en kollega vid namn Per, det har vi fortfarande så här drygt 20 år senare.

Ett bolag blir till

Det var herr Birger som försenade våra tankar kring att starta eget, det hade vi tänkt göra redan 1998, men det var alldeles för roligt att jobba på Framfab. Men till slut var det dags, vi startade Kodexe 2005 (som var mycket nära att få heta DigiMag) och vi fick snabbt upp farten med vår första kund Abbot Vascular systems, representerad av Johan som vi fortfarande gör spännande saker ihop med.

Vi hade ingen vidare tur med damen på Bolagsverket, hon tyckte inte att Kodexe var bolagsmässigt, konstigt vi hade precis arbetat på Framtidsfabriken liksom… Vi ville heta Kodexe av två anledningar, de som är lika nördiga som vi vet att det är .exe-filerna som exekverar kod som utvecklarna producerat. Vi fick arbeta oss bakåt och komma på ett namn som kunde förkortas Kodexe, det fick bli Kod och Exekverings Konsult Öresund AB.

De tidiga åren

Det har blivit några olika lokaler genom åren, det började med att vi skulle flytta in tillsammans med våra gamla kolleger från Framfab som startade First Flight Communication samtidigt som Kodexe föddes. Det fanns dock ett litet dilemma, det saknades Internet-uppkoppling i lokalen, och utan Internet var det ganska svårt för oss att bedriva vår tänkta verksamhet. Det fick bli till att flytta in hos en målerifirma på Limhamn. Där delade Urban, Michael och vår första anställda medarbetare Jacek på ett skrivbord och slogs med målarna om kaffet.

Många nya kunder anslöt till oss och ville ha smarta digitala lösningar, dock inte riktigt i samma tempo som runt år 2000, vilket kanske var bäst för allas välmående.

Julklapp blir bolag nummer två

Efter ett par år var vi fler medarbetare och hade massor av spännande projekt med många roliga kunder. Urban och Michael ville ge något tillbaka till sina duktiga medarbetare och beslutade att göra alla till delägare genom att ge bort aktier i julklapp. Det visade sig dock att bolaget hade gått bra och att det därför inte var att bara ge bort aktierna. Det fick bli till att starta ett dotterbolag, Kodexe Sverige AB föddes 2007.

Redan från starten var vår viktigaste målsättning med vårt företagande att skapa Öresundsregionens bästa arbetsplats. Tillsammans med våra underbara medarbetare har vi levererat 100-tals lyckosamma projekt tillsammans med våra kunder.

Icke önskade omständigheter

När allt man har byggt upp, värnat om som sin egen bebis rasar ihop, den känslan… Corona kom till jorden och förändrade det mesta, åtminstone för oss. Helt plötsligt står man där med massor av utgifter men stora problem med intäkter. Man provar allt och försöker att hantera det på bästa sätt för alla inblandade, de medarbetare som man sett som sin egen familj är ett ansvar som man vill hantera och fullfölja hela vägen. Men i en verklighet som innebär att man måste ha en intäkt innan man kan ta en utgift, blev det till sist en omöjlighet att lösa den uppkomna obalansen. 

Det tvingade fram ett det mest drastiska beslut man behöver ta som företagare att tvingas till konkurs. Man kan välja att bryta ihop och tycka att världen är orättvis eller så kan man välja att bryta ihop för att sedan direkt välja att skapa något nytt. Fågel Fenix.

Mot en ljus framtid

Vi på det nya Kodexe är redo att skapa något nytt med all den erfarenhet vi införskaffat under mer än två decennier. Just nu består Kodexe av tre riktigt gamla rävar i den digitala revolutionen och två riktigt hungriga som vill utveckla vår kunders verksamheter till att bli exceptionellt framgångsrika med hjälp av digitala lösningar.

Vi backar bara för att ta sats. Det finns bara en väg och det är framåt!

Gedigen meritlista

Tillsammans med våra kunder har vi i mer än två decennier utvecklat lösningar som genom digitalisering ökat både kundupplevelse och resultat.

Affärsnära digitala lösningar

Vår kunskap och vår mångåriga erfarenhet inom det digitala ger oss perfekta förutsättningar att hjälpa er hitta nya affärsmöjligheter. Detta sker genom att vi först lyssnar på er och får en bra insikt i er affär. Sedan kryddar vi med vår passion , mötet mellan människa och de digitala möjligheterna.

Resultatet blir alltid en bättre affär, men väldigt ofta resulterar det också i en helt ny affär.

Interaktion som skapar

Vi brinner för att skapa nya möjligheter genom digital innovation. Vi älskar utmaningar och det komplexa skrämmer oss inte, det är snarare bränslet som får oss att gå igång.

Skapandet uppstår väldigt ofta genom en tät interaktion och kommunikation där vi vågar utmana varandra, där ingen fråga är för dum och där prestige inte existerar.

Vi kan hjälpa dig

Signerat Kodexe

Vår arbetsmodell är flexibel för varje projekt. Det måste den vara för att kunna möta varje kunds unika behov. Under vår tid i branschen har vi sett projektmetoder som vattenfall, agile, scrum och lean komma och gå, och idag har vi landat i ett koncept som får oerhört positiv feedback från kunder och som passar oss som hand i handske.

Vår modell hjälper oss att fånga upp helheten tidigt, låter oss arbeta nära kunden under hela projektets livscykel, och säkerställer att vi levererar fullbordade, högkvalitativa lösningar inom överenskomna tidsramar. 

Vår arbetsmodell