Har du svårt att få igenom budgeten för din digitala satsning?

2019-02-04
För att våga ta steget att investera i något nytt behöver vi oftast ett grundligt underlag för att kunna motivera utgifter och framför allt för att kunna se vilken avkastning och vilket mervärde det ger organisationen. När det gäller att investera i digitala satsningar är det inte alltid så lätt att måla upp bilden. Dina digitala investeringar måste återspegla organisationens vision. 

Grundverksamhet vs digital satsning

Utmaningen ligger i att pinpointa den finansiella avkastningen för att motivera den digitala investeringen. Genom att digitalisera organisationens vision öppnar man upp för nya affärsmöjligheter och erbjudanden. Det är viktigt att komma ihåg att visionen för grundverksamheten är vägledande för att utveckla rätt digitaliseringsstrategi. Här nedan ger vi exempel på tre scenarier där den digitala mognaden varierar. 

 

Scenario 1: Den digitala strategin står för sig själv och blir som ett IT-projekt vid sidan av grundverksamheten. Risken är här stor att organisationen får en försvagad position på marknaden och till slut inte kommer att överleva. 

Scenario 2: För de organisationer som har kommit lite längre på sin digitala resa sammanfogas grundverksamhetens vision med den digitala satsningen (merger). Här behåller du en fortsatt konkurrenskraftig position på marknaden i en allt mer digital värld. 

Scenario 3: För att bli riktigt framgångsrik och skapa nya affärsmöjligheter för dina kunder och utmana den traditionella affärsplanen ska grundverksamhetens vision och den digitala strategin flyta samman till en övergripande strategi. Det är först nu vi kan börja att bygga ett bra business case för digitala investeringar räkna ut din digitala ROI. 
 

Underlätta investeringsbeslutet och lyft fram de kundupplevelsedrivna fördelarna

Nyckeln till att underlätta investeringsbeslutet och få med sig ledningsgrupp och styrelse ligger i att bygga upp ett bra businesscase. Att kunna måla upp en positiv framtidsbild och paketera det på rätt sätt kräver både tanke, handling och tålamod. Ibland lyssnar folk, av någon anledning, mer på folk utanför ens organisation. Därför är det värt mycket att ta hjälp av sin digitala strategiska partner, som säger det du vill säga och visar konkreta resultat från deras arbete och erfarenhet. Kan du dessutom sätta en prislapp på satsningen, titta på vilka besparingar du kan göra och vilka ökade intäkter det skulle innebära. Då finns det goda förutsättningar för att bollen kan sättas i rullning.

 

 

Välkommen på frukost den 7 mars 

Den 7 mars bjuder vi in till en kortare föreläsning om hur du bygger upp ett businesscase som styrker dina digitala investeringar. Det blir praktiska och konkreta tips på hur och var du ska börja samt hur du paketerar och presenterar ditt business case på bästa sätt. Allt för att underlätta investeringsbeslutet mot ledningsgrupp och styrelsen.

Anmäl dig via länken!

Tillbaka till nyheter & event