GDPR - en affärsmöjlighet!

2017-12-13
Att GDPR är ett hett ämne nu har nog inte undgått någon. Det går inte en dag utan att det dimper ner en ny inbjudan i inkorgen med allt från informationsmöten till frukostseminarium. Det är många förordningar, måsten och krav som man måste ta hänsyn till för att förbereda sig och för att vara rätt rustad när den nya dataskyddsförordningen GDPR träder i kraft den 25 maj 2018. 

Det är också ett ämne som ligger högt upp på dagordningen bland ledningsgrupper och bolagsstyrelser världen över. Det handlar om att samla all information på ett ställe. Det gäller allt från avtal, säkerhetsdokumentationer, ekonomisystem, försäljning samt även bilder, mail och filmer och handskrivna lappar för att nämna några delar. GDPR är helt klart något som berör hela verksamheten.

Fokusera på fördelarna

Men väldigt få fokuserar på de faktiska fördelarna den nya lagen kommer att innebära för företag, organisationer och verksamheter när de nu tvingas att se över sina system. Om man följer GDPR på ett effektivt sätt kommer man att kunna skaffa sig ett försprång gentemot sina konkurrenter och därmed skapa en stor konkurrensfördel.
Så istället för att se GDPR som ett ”problem” och tro att det bara kommer att innebära en massa hårt arbete utan avkastning, är det istället dags för företag att se detta som en stor potential och marknadsfördel. Det är fullt möjligt att tjäna pengar på GDPR! Detta genom att skapa sig en tydligare bild om sina kunder (CRM) och att samla denna information i en master datakälla, vilket i sin tur leder till en mycket träffsäker möjlighet att personalisera. Det vill säga, knyta ihop information/kunskap från många insamlingspunkter och därigenom ge kunderna en bättre service och mycket pricksäkra erbjudanden. Marketing Automation kommer äntligen att vara en fördel för både företag och den som konsumerar företagets tjänster och varor, det blir rätt budskap till rätt person och kanske dessutom vid rätt tillfälle. Som en ren bonus kommer dessutom direktiven i GDPR att kunna följas på ett enkelt och korrekt sätt.

Från höstens GDPR-frukostseminarium med advokatbyrån Gulliksson. 

 

Inte enbart en IT-fråga

En implementering av GDPR kräver att företagets olika avdelningar jobbar tillsammans för att man ska lyckas. Det är alltså inte enbart en fråga för IT-avdelningen att lösa. Utan det vill till att VD, HR, IT, Marknad och sälj interagerar.

 

När allt är ordning och reda

Det gäller att se den nya lagstiftningen i ett större och mer långsiktigt perspektiv. För när allt är i ordning och dom nya rutinerna är i rullning. Då all data är samlad på ett och samma ställe, då finns alla förutsättningar för att skapa goodwill på riktigt.

 

Att tänka på redan nu:
Skapa medvetenhet • Granska data • Analysera riskerna • Identifiera nödvändiga åtgärder
Identifiera nyckelpartners
Granska kontrakt och policies
Tillsätt en DPO (Data Protection Officer)

Tillvägagångssätt:

Vi har tänkt till och tagit fram en process från uppstart till full implementation i organisationen med åtgärdsplan och systemförslag.



Vill du veta mer om hur vi jobbar med att få ut de bästa möjligheterna från GDPR på ett strukturerat och inspirerande sätt. Då är du välkommen att höra av dig! 

 
Michael Nilsson Pauli
0732-30 72 92
michael@kodexe.se

 

Tillbaka till nyheter & event