En PIM-integrerad webbplats till BRIO

Under senvåren 2014 inleddes ett intensivt och framgångsrikt samarbete mellan Kodexe och kommunikationsbyrån KAN. BRIO behövde en modern och internationellt gångbar webbplats med integrerat PIM-system – och tidsramarna var snäva.

Uppdraget

För att än tydligare hävda sin position som ledande internationell aktör inom leksaksindustrin ville BRIO uppgradera till en mer försäljningsstrategisk och globalt anpassad webbplats. Dessutom fanns ett behov att förenkla hantering och administration av den produktrelaterade information som möter webbplatsbesökaren. 

Föreslagen lösning blev att integrera ett PIM-system gentemot BRIO:s affärssystem Microsoft Dynamics AX och den nya webbplatsen. 

I ett nötskal så fungerar det så här: Modifiering av produktinformation i affärssystemet, eller berikning av detsamma med hjälp av till exempel bild, digitala flyers och rörlig media i PIM-systemet, innebär automatisk uppdatering på webbplatsen. Eftersom ett PIM kan ställas in att simultant verka mot flera kanaler så möjliggörs även samma rutinmässiga uppdatering av markandsriktat material på betydligt fler ställen. 

Strukturerat och administrationsavlastande tycker vi, och det tyckte BRIO också!  

Med Kodexe ansvariga för back-end, integrationer och tekniskt strategiarbete, och KAN vid rodret avseende front-end och design så lät inte resultatet vänta på sig: Efter endast 10 veckor kunde BRIO stoltsera med en modern och funktionell webbplats.  

Lösningen 

Enligt BRIO:s önskemål byggdes den nya webbplatsen i Sitecore CMS, vilket använts tidigare och uppskattades av organisationen. Ett bra val, då plattformen lämpar sig ypperligt för tekniska integrationer. För att möjliggöra visning i mobil eller surfplatta så byggdes sajten med responsiv design, och för att underlätta trafiken till BRIOS:s nya digitala nav genomfördes en grundlig sökmotoroptimering.

För BRIO:s PIM-lösning föll valet på inRiver PIM, vilket är ett etablerat och erkänt flexibelt system med fundament för Sitecore-integrationer i sitt grundpaket. Fundamentet (Sitecore CMS adapter) tillgodoser en friktionsfri informationsöverföring till webbplatsen, medan en kundanpassad lösning från Kodexe sörjer för en smidig redaktionell hantering och en flexibel presentation. 

Vidare utrustades sajten med en så kallad Store Locator, en positioneringsfunktion integrerad mot BRIO:s återförsäljardatabas. Fiffigt nog innebär detta att systemet känner av var webbplatsbesökaren befinner sig, och följaktligen kan visning av produkter och erbjudanden anpassas till den aktuella marknaden. 

 - Vi är stolta över att ha ett nytt digitalt hem som gör det enkelt för våra kunder att inspireras och hitta. Nu börjar vårt egentliga arbete med siten

Francisca Kertzscher, marknadschef på BRIO

Sammanfattningsvis

Tack vare en lättadministrerad PIM-lösning är nu BRIO:s webbpubliceringsprocess i det närmaste en barnlek. Verktygen finns dessutom på plats för att låta inRiver PIM verka mot ytterligare kanaler, till exempel för uppdatering av digitala nyhetsbrev, tryckt material, eller för eventuella framtida e-handelslösningar.

Ta en titt på BRIO:s genomtänkta webbplats, och varför inte prova att ’byta land’! Nu vet du dessutom var all produktinformation som flödar ut på sidorna har sitt ursprung.

Om BRIO

BRIO har sedan 1884 inspirerat unga sinnen med ett rent och enkelt formspråk. Deras produkter öppnar för en hel värld av lek, där bara den egna fantasin sätter gränserna.